A híressé vált hármas jelző az egykori kultúrpolitika terméke. Magyarországon a köztudatban Aczél György nevéhez kapcsolódik, pedig már előtte is "jól" működött.

A Táncdal és Sanzonbizottság feladata volt, hogy minden dalszöveget átnéztek, titkos üzenetek után kutatva alaposan ellenőriztek minden egyes sort – e gondolatokkal vette kezdetét a művelődési ház kamaratermében megrendezett "Én Zeném...." című sorozat pénteki előadása, melynek vendége Nagy Csaba volt, a Rákóczi Szövetség helyi elnöke.

- A mű és alkotója elválaszthatatlan. Azok a zenészek, akik a politikailag nem kívánatos, imperialista zenei stílushoz rendszerellenes szövegkörnyezetet hoztak létre, bekerültek a bürokrácia jól működő gépezetében ismert tiltott kategóriába /Tűzkerék, P. Mobil, Beatrice, Hobo Blues Band, Rolls Frakció/. Ők nem kaptak fellépési lehetőséget, nem adhattak ki hanglemezt, valójában teljesen ellehetetlenültek – fogalmazott az előadó.

A politikailag megbízható, a rendszert kritika nélkül kiszolgáló zenészek jelentették az ellenpólust, akik az állami kitüntetések és elismerések mellett a többség számára elérhetetlen, esetenként rendkívül kiemelkedő anyagi elismerésben részesültek. Ők alkották a támogatott művészek csoportját. Számtalan megrendelést kaptak, dalaikat bemutathatták külföldön, a nyugati országokban is /Express, Piramis, Dinamit, R-Go, Neoton/. A két szélső pont között helyezkedtek el a tűrt kategóriába tartozó előadók.

Sokan a tűrt és tiltott besorolás között ingáztak, természetesen nem saját belátásuk, hanem a hatalom kénye-kedve szerint /Metro, Omega, Illés, Mini, Fonográf/. Ebben főszereplő volt a teljes magyar popzenei világ irányítója, Erdős Péter - mondta a meghívott vendég.

A vetített képes rendezvényen 14 egykori dal került bemutatásra videofelvételen és 68 fotó ismertette a három kategória leginkább érintett zenekarait a '60-as, '70-es, '80-as évekből.

2018. február 17., 07:41