Közlemény

Közérdekű bejelentések és panaszok bejelentéséről

Mi minősül közérdekű bejelentésnek, illetve panasznak?

Oroszlány Város Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat) feladat- és hatáskörébe tartozó tevékenységgel kapcsolatban a panaszokról, a közérdekű bejelentésekről, valamint a visszaélések bejelentésével összefüggő szabályokról szóló 2023. évi XXV. törvény (a továbbiakban: Panasztv.) szerinti panasz vagy közérdekű bejelentés nyújtható be.

Panasz: olyan kérelem, amely egyéni jog- vagy érdeksérelem megszüntetésére irányul, és elintézése nem tartozik más - így különösen bírósági, közigazgatási - eljárás hatálya alá. A panasz javaslatot is tartalmazhat. [Panasztv. 1. § (2) bek.]

Közérdekű bejelentés: olyan körülményre hívja fel a figyelmet, amelynek orvoslása vagy megszüntetése a közösség vagy az egész társadalom érdekét szolgálja. A közérdekű bejelentés javaslatot is tartalmazhat. [Panasztv. 1. § (3) bek.]

Ki jogosult panaszt, közérdekű bejelentést tenni?

Bárki, azonban az azonosíthatatlan személy által (név nélkül, vagy nem valódi néven) tett panasz vagy közérdekű bejelentés vizsgálatát az Önkormányzat mellőzi, kivéve, ha annak alapjául súlyos jog- vagy érdeksérelem szolgál.

A panaszost vagy a közérdekű bejelentőt, amennyiben jóhiszeműen járt el, nem érheti hátrány a panasz vagy a közérdekű bejelentés megtétele miatt.

Milyen adatokat kell megadni?

A kérelemnek legalább az alábbi adatokat kell tartalmaznia:

  • a bejelentő családi és utóneve;
  • értesítési cím (állandó lakcím, postai levelezési cím, e-mail cím).

Hogyan lehet bejelenteni a panaszt és a közérdekű bejelentést?

  • törvényben meghatározott elektronikus úton (e-Papír szolgáltatáson keresztül, amennyiben rendelkezik Ügyfélkapu vagy más KAÜ azonosítással);
  • írásbeli panasz/bejelentés postai úton vagy hivatali munkaidőben személyes átadással az ügyfélszolgálaton vagy a portán;
  • személyesen, szóban, ügyfélfogadási időben;
  • email-ben a jegyzo@oroszlany.hu e-mail címen;
  • az Alapvető Jogok Biztosa által működtetett közérdekű bejelentések védett elektronikus rendszerében azonosítás nélkül, az alábbi linkre kattintva: http://www.ajbh.hu/ugyinditas-azonositas-nelkul

Milyen esetekben mellőzi az elbírálást az Önkormányzat?

Ha a panaszt vagy a közérdekű bejelentést nem az eljárásra jogosult szervhez tették meg, azt a beérkezésétől számított nyolc napon belül az eljárásra jogosult szervhez át kell tenni, erről egyidejűleg a panaszost vagy a közérdekű bejelentőt értesíteni kell.

Mellőzhető a korábbival azonos tartalmú, ugyanazon panaszos vagy közérdekű bejelentő által tett ismételt panasz vagy közérdekű bejelentés vizsgálata. A panasz vizsgálata mellőzhető akkor is, ha a panaszos a sérelmezett tevékenységről vagy mulasztásról való tudomásszerzéstől számított hat hónap után terjesztette elő panaszát. A sérelmezett tevékenység vagy mulasztás bekövetkeztétől számított egy éven túl előterjesztett panasz vizsgálatát az eljárásra jogosult szerv mellőzi.

Hogyan bírálja el az Önkormányzat a közérdekű bejelentéseket és panaszokat?

Az Önkormányzat a panaszt vagy a közérdekű bejelentést a beérkezésétől számított harminc napon belül bírálja el. Ha az elbírálást megalapozó vizsgálat előreláthatólag ennél hosszabb ideig tart, erről a panaszost vagy a közérdekű bejelentőt az SZTNH indoklás mellett tájékoztatja. A panasz vagy a közérdekű bejelentés elintézésének határideje ebben az esetben sem haladhatja meg a hat hónapot.

Az Önkormányzat az azonosított panaszost vagy bejelentőt a panasz vagy a közérdekű bejelentés kiegészítésére, pontosítására, a tényállás tisztázására, valamint további információk rendelkezésre bocsátására hívhatja fel. Ha az Önkormányzat számára nyilvánvalóvá válik, hogy a panaszos vagy a közérdekű bejelentő rosszhiszeműen, valótlan adatot vagy információt közölt, a panasz vagy a közérdekű bejelentés elintézését megalapozó vizsgálatot intézkedés mellőzésével befejezheti.

Az Önkormányzat a panasz vagy a közérdekű bejelentés elintézésekor – a minősített adat, illetve a törvény által védett titok kivételével – a megtett intézkedésről vagy annak mellőzéséről az indokok megjelölésével a panaszost vagy a közérdekű bejelentőt haladéktalanul írásban értesíti. Az írásbeli értesítés mellőzhető, ha a panasz vagy a közérdekű bejelentés elintézéséről a panaszost vagy a közérdekű bejelentőt szóban tájékoztatták, aki a tájékoztatást tudomásul vette.

Belső visszaélés-bejelentési rendszer:

A belső visszaélés-bejelentési rendszerben jogellenes vagy jogellenesnek feltételezett cselekményre vagy mulasztásra, illetve egyéb visszaélésre vonatkozó információt lehet bejelenteni.

A belső visszaélés-bejelentési rendszerben bejelentést tehet:

  • a foglalkoztató által foglalkoztatott;
  • az a foglalkoztatott, akinek a foglalkoztatónál fennálló foglalkoztatásra irányuló jogviszonya megszűnt;
  • a foglalkoztatóval foglalkoztatásra irányuló jogviszonyt létesíteni kívánó személy, aki esetében e jogviszony létesítésére vonatkozó eljárás megkezdődött.

A fentieken felül a belső visszaélés-bejelentési rendszerben bejelentést tehet:

  • az egyéni vállalkozó, az egyéni cég, ha a foglalkoztatóval szerződéses kapcsolatban áll;
  • a foglalkoztató tekintetében tulajdonosi részesedéssel rendelkező személy, valamint a foglalkoztató ügyviteli, ügyvezető, illetve felügyelő testületéhez tartozó személy, ideértve a nem ügyvezető tagot is;
  • a foglalkoztatóval szerződéses kapcsolat létesítésére vonatkozó eljárást megkezdett, szerződéses kapcsolatban álló vagy szerződéses kapcsolatban állt vállalkozó, alvállalkozó, beszállító, illetve megbízott felügyelete és irányítása alatt álló személy;
  • a foglalkoztatónál tevékenységet végző gyakornok és önkéntes;
  • az a személy, aki a foglalkoztatóval a fenti jogviszonyt vagy szerződéses kapcsolatot kíván létesíteni és a vonatkozó eljárás megkezdődött, továbbá az a személy, akinek a fenti jogviszonya vagy szerződéses kapcsolata a foglalkoztatóval megszűnt.

A bejelentőre és a bejelentésben szereplő személyre vonatkozó adatoknak a Panasztv. 27. § (1) bekezdése szerinti védelme érdekében a bejelentés az erre a célra létrehozott:

  • a Hivatal előterében elhelyezett, zárt gyűjtőládában elhelyezve;
  • a kijelölt e-mail címre elküldve;
  • ügyfélfogadási időben jegyzőkönyvbe mondva is benyújtható.

A zárt gyűjtőládához és az e-mail fiókhoz kizárólag a panaszfelelős rendelkezik hozzáféréssel, továbbá a szóbeli bejelentést is ő veszi jegyzőkönyvbe.

A belső visszaélés-bejelentési rendszerben tett bejelentések fogadására kialakított e-mail cím: visszaelesbejelentes@oroszlany.hu

Elérhetőségeink
  • Oroszlányi Közös Önkormányzati Hivatal
    Oroszlány, Rákóczi Ferenc út 78.
    +36 (34) 361-444
    hivatal@oroszlany.hu
  • A honlap tartalmáért felelős vezető:
    Takács Károly
    Oroszlány Város polgármestere
Népszerű cikkek