Interaktív társasjáték a Hunyadiban
Az oroszlányi Szegényeket Támogató Alapítvány alapvető feladatának tekinti a helyi társadalom tagjainak érzékenyítését, a nehéz élethelyzetbe került személyek problémái iránti fogékonyság fejlesztését.
A Szociopoly interaktív társasjáték valóságos élethelyzetekbe átültetett nevelési előadását negyedik alkalommal hívták meg Oroszlányba. A nehézsorban élőkkel foglalkozó szakemberek mellett, a két középfokú iskola diákjai is részesei lehettek már az elmúlt években a drámapedagógiai/színházi játéknak. Augusztus 25-én a Hunyadi Mátyás Általános Iskola pedagógusai számára vált elérhetővé a játék.
A Szociopoly egy észak-magyarországi kistelepülésen játszódik. Szereplői a településen élő emberek: a falu elitje (a polgármester, a vállalkozó és az orvos), az ott működő intézmények dolgozói (a rendőr, a tanítónő, a védőnő, a boltos és a kocsmáros) és a faluban élő (többségében szegény) emberek, akik közül néhányat színészek alakítanak, de a falu lakóinak többségét a nézők személyesítik meg. A darabban négy hetet játszanak végig, ami alatt a résztvevőknek meg kell élniük a játék adta kereteket. Két gyereket nevelnek, munkanélküliek, esetleg közmunkára vagy alkalmi munkára számíthatnak, de minden héten be kell vásárolniuk, ki kellene fizetniük a lakásuk rezsijét, illetve az esetlegesen felmerülő más kiadásaikat is. A játék elején megkapják az összes olyan segélyt, támogatást, amihez ma Magyarországon egy ilyen család hozzájuthat. A darab rövid jelenetek sora: a néző van, hogy egy orvosi váróban találja magát, ahol ő is a jelenet szereplőjévé válik, és eldöntheti, hogy kiváltja-e a neki felírt gyógyszert, vagy sem? Tanúja lehet egy beszélgetésnek, ahol a helyi vállalkozó munkát ajánl valakinek, majd őt is megszólítja: akar-e jönni dolgozni, és ha igen, milyen feltételekkel? Hogy éppen milyen szituációba kerül a néző, azt mindig a szerencse dönti el.
A játékból az kerül ki nyertesen, akinek a hónap végén a legtöbb pénze marad – de a gyakorlat azt mutatja, hogy leginkább az lesz a győztes, akinek a legkevesebb adóssága halmozódik fel. Adósságként jelentkezik a játékban, ha nem fizetünk rezsit, ha uzsorakölcsönt veszünk fel, vagy ha hitelre vásárolunk a boltban. A havi kiadás mindenkinek ugyanannyi. A bevételek összege annak függvényében növekedhet, hogy csupán a támogatásokat kell-e beosztani, vagy esetleg van lehetőség közmunkát, alkalmi munkát vállalni.
Sokan el sem tudjuk képzelni, hogy milyen érzés lehet a periférián lebegni, amikor nem tudjuk eldönteni, hogy ételt tegyünk az asztalra, vagy a nagy fagyok miatt a gázszámla befizetése élvezzen prioritást. A Szociopoly társasjáték és az abból készült színházi, nevelési előadás kaput nyit, hogy 2-3 órára kipróbáljuk, milyen is a mélyszegénységben „élni”.
Az interaktív színházi társasjáték a Mentőcsónak Egység és a „GYERE” Gyerekesély Egyesület közös produkciója. Bass László szociológus, az ELTE Társadalomtudományi Karának adjunktusa érzékenyen és nagy szaktudással vezette be a jelenlevőket a különböző élethelyzetekbe, a színészek pedig meglepő fordulatokkal, váratlan szituációkkal lepték meg a résztvevőket.