Mindenki megérzi – útjaink állapota
Országos probléma a közutak rossz állapota, egyes felmérések szerint az egyik legrosszabb helyzetben a megyénk van: itt az utak 75%-a szorulna javításra. A döbbenetes szám egyszerű okra vezethető vissza: ezeket az utakat nem a mai forgalomra méretezték.
Megyénk gazdaságilag erős, a Budapest-Győr-Sopron vonalhoz képest kedvező földrajzi (logisztikai) helyzetben van – ez egyben erős autó és kamion forgalmat is jelent. Így a megnövekedett forgalom nem kifogás, hanem megoldandó probléma. Oroszlányban jelenleg egy 5 fős csapat, és szinte minden második reggel egy autónyi meleg aszfalt áll rendelkezésre a küzdelemhez. A kátyúzási munkák tehát elsősorban csak az időjárástól függenek, de egyébként folyamatosak. Ez legfőképpen az elsődleges balesetveszélyt jelentő „ütőkátyúk” megszüntetését jelenti. Ezen belül a problémás részt szabályos alakúra vágva, a töredezett aszfaltot eltávolítva töltik fel, majd hengerelik bele az aszfaltot, vagyis ez a módszer viszonylag tartós megoldásnak számít. A nemrégiben, a Népek barátsága és Haraszthegyi utcák egy-egy szakaszán befejezett felmarás és új aszfaltréteg terítés nyilvánvalóan jobb, és tartósabb megoldás, ám költségben is a sokszorosára rúg. Az idei két helyszín majdnem egyéves tervezés és előkészítés eredménye, részben ennek is köszönhető, hogy a tervezett 5 napon belül véget is ért a munka. Igaz, néhány csatornafedél szintbe emelése utólag történt, de a következő hasonló munkáknál már erre is született megoldás. Merthogy ez a fajta burkolatjavítás (hivatalos nevén: kopó réteg csere) folytatódni fog.
Az utcákat járva nem a Táncsics Mihály út Volán-teleptől kifelé eső részének felújítása jut elsőre az ember eszébe, de talán még sokadikra sem. Ugyanakkor, ha a rajta átmenő forgalmat, és az ipari parki cégekből származó városi bevételeket is figyelembe vesszük, könnyen belátható ennek az útvonalnak a fontossága is. Ez a szakasz szintén felmarással és újraaszfaltozással újul meg, beleértve a mellette futó járdákat is. A munka tervszerűséget igazolja, hogy tavaly az OKÖ-Volántelep közötti járda épült újjá, idén pedig a Bányász Klub-Kolcsár Pékség között a csatornafedelek süllyedéseit javították meg. Erkölcsileg és gazdaságilag is nagyon fontos a város számára a rendkívül nagy közúti forgalmat bonyolító „Tudományos-, és Technológiai”-vá érett Ipari Park. Az idén őszre ütemezett munkával pedig nem csak a még 2016-ban megépített Wescastig érő járda, és a jócskán megszélesített Mindszenti út (Osztályzói garázssor) felőli, hanem már ez az irány is alkalmasabb lesz a gyalogos és gépjármű-forgalom kiszolgálására.
A Népek barátsága út helyrehozatala azonban a másik irányba is folytatódik. A Dózsa György úti parkoló, és az Április utca egyik felében végzett munkák után a most az iskola kerítése mellett folytatódik tovább a térkövezés. Itt a korábbi tervek szerit új parkolóhelyek épülnek, a városunkban még nem ismert „tolatva 45 fokos” fajtából. Lapzártakor a beépítendő anyagok helyszínre szállítása zajlott. Az útszakasz megmarad egyirányúnak.
A munkákból nem marad ki az óvárosi rész sem, idén még a Gönczi Ferenc utcában várható igen nagy felfordulás: itt a szennyvíz gerincvezeték éppen az út alatt húzódik, amelynek tervezett, azaz a csőtörést megelőzendően végrehajtandó cseréje után fog új aszfaltburkolatot kapni a teljes utca. A két feladat összeghangolása szintén hosszabb egyeztetés eredménye.