A vasutat sem kíméli a hőség
A sínek felpúposodnak, a vasúti kocsikban megfőnek az utasok.
A többnyire túlkoros vasúti járműveket és a pályát sem kíméli az extrém hőség, közölte a MÁV, azt javasolva, hogy aki teheti, utazzon busszal, mert a Volán járatainak többségén működik a klíma.
A huzamos idejű magas hőhatás nem kíméli a vasúti járműveket és berendezéseket sem, amelyek ilyenkor könnyebben és gyakrabban meghibásodhatnak – közölte a MÁV a napok óta tartó, várhatóan a jövő héten is folytatódó extrém hőséggel kapcsolatban.
A vasúttársaság több tanáccsal, illetve kéréssel fordult az utazókhoz, hogy kezelni tudják a forróság okozta problémákat:
kérik a kritikus hőségre érzékeny, egészségileg veszélyeztetett utasokat, hogy ha van rá lehetőségük, inkább utazzanak busszal, a Volán járatainak 84 százalékán ugyanis van klímaberendezés.
kérik a hőségre érzékeny, egészségügyileg veszélyeztetett csoportba tartozó utasokat, hogy az állami hőségriasztás ideje alatt csak a legszükségesebb esetben induljanak útnak, és előtte feltétlenül tájékozódjanak a közlekedési helyzetről.
A MÁV azt is közölte, hogy kiemelten felügyelik a légkondicionáló berendezésekkel ellátott járművek esetén az előhűtést. A járművek klímaberendezéseinek beállítását folyamatosan vizsgálják, a klímákat soron kívül tisztítják. A rendkívüli terhelés miatt bekövetkező meghibásodásokat lehetőség szerint soron kívül javítják.
A járműparkunk jelentős része még nem klímával, hanem ún. légjavító-berendezéssel felszerelt, ezek a korábbi készülékek azonban a 35 fokos, vagy azt meghaladó hőséggel már nem bírnak, a több napon át tartó rendkívüli forróság közepette történő maximális kihasználtság mellett pedig – az időszakos karbantartás ellenére is – növekszik a meghibásodás esélye.
A tartós rendkívüli hőség következtében a magas sínhőmérséklet – 50-60 Celsius-fok között – a pálya egyes szerkezeti elemeiben a forgalombiztonságot veszélyeztető, maradandó alakváltozásokat okozhat. A hőtágulás hatására a vágányokban káros anyagfeszültség keletkezik az időszakos karbantartások mellett is. Amennyiben ennek előjelei mutatkoznak, a vasúttársaság a biztonságos vonatközlekedtetés érdekében sebességkorlátozást vezethet be.
A nagy meleg hatására a felsővezetékek is megnyúlnak, így növekszik a felsővezeték-szakadás, áramszedőtörés kockázata is.