Elindult az autópálya bővítése
Szeptember elsejével elindultak a főpálya bővítési munkálatai az M1-en. Az Építési és Közlekedési Minisztérium felügyeletével és támogatásával Magyarország legnagyobb autópálya-bővítése veszi kezdetét.
A kivitelezés a belső elválasztó sáv növényzetének eltávolításával és az üzemi átjárók építésével indul, de az előkészítő munkálatok már tavaly ősz óta folyamatosan zajlanak.
Az 1-es sztráda 78 km hosszan, az M0 és a 94-es km-nél található Concó pihenő között bővül 2x3 sávra, plusz oldalanként egy-egy teljes értékű forgalmi sávként használható, ún. intelligens leállósáv is épül, amely baleset, munkavégzés vagy nagyobb forgalom idején megnyitható lesz a közlekedők számára, így akár 2*4 sávon is haladhat a forgalom Budapest és Győr között.
A Magyar Állammal kötött Koncessziós Szerződés szerint az M0-Bicske közötti szakasz 2028. 08. 31-ig, a Concó pihenőig tartó szakasz pedig 2029. 08. 31-ig készül el. Concó pihenő és Hegyeshalom között is bővül a pálya, de egy későbbi időpontban. A sávbővítéseket úgy végzik el, hogy mindvégig biztosítják a közlekedők számára a 2*2 forgalmi sávot.
A közlekedők hiteles és gyors tájékoztatása érdekében az MKIF Zrt. egy külön weboldalt indított az M1 bővítéséről, amelyen minden, a közlekedéssel kapcsolatos információ szerepel: a csomópontok, pihenőhelyek esetleges zárása, az aktuális terelések térképpel, a műszaki mentés rendje, a vészhelyzeti leállóöblök elérhetősége, valamint az aktuális forgalmi rend. A folyamatosan frissülő oldal több nyelven is olvasható.
Az M1 bővítése nem egyszerű sávbővítés, ennél egy sokkal komplexebb, rendszerszintű fejlesztés, amelynek során:
72 meglévő alul- és felüljárót építenek át
11 meglévő csomópontot korszerűsítenek és 4 új külön szintű csomópontot alakítanak ki
6 komplex pihenőhelyet építenek át teljesen, a többi pihenőhelyet bővítik és modernizálják
mintegy 300 új kamionparkolót alakítanak ki és mellette a családbarát pihenői átalakítások is elkészülnek
2 mérnökségi telepet bővítenek, korszerűsítenek (Bicske, Komárom)
7 szintbeni alcsomópontot korszerű, körforgalmi csomópontokká alakítanak át
korszerű vízelvezető és víztározó rendszereket építenek ki
jelentősen növelik a zajvédő falak hosszát és azok magasságát is.
Az M1 bővítését az MKIF Zrt. hitelből és saját forrásból, a Magyar Állammal kötött Koncessziós Szerződés alapján valósítja meg, együttműködésben az Építési és Közlekedési Minisztériummal. Az elmúlt évtizedek legnagyobb autópálya-bővítése része annak a 10 éves fejlesztési időszaknak, amely során a Koncessziós Társaság 2025 és 2034 között, az M1 mellett bővíti az M7 és az M3 autópályákat 299 km hosszan és épít 279 km új gyorsforgalmi utat is.