Ilyen a médiahasználatunk
Winston Churchill-től egy idézet: Én csak abban a statisztikában hiszek, amit magam hamisítottam.” Egy másik: A statisztika arra való, hogy elfogadhatóvá tegye az eredménytelenséget.
És a harmadik: A hazugságnak három fajtája létezik: hazugság, szemérmetlen hazugság és a statisztika – mondta Mark Twain, az alábbiakban pedig rövid összefoglaló olvasható a most elkészült városi felmérésről.
Elkészült az Oroszlány lakóinak médiahasználati szokásait felmérő kutatási anyag. Az Ipsos cég által felvett kérdőíves elemzéssel a városvezetés célja az volt, hogy megtudja, mely csatornákon kommunikáljon a lakossággal. Továbbá érdekelte, hogy hogyan éri el a leghatékonyabban a különböző korosztályokat. A kutatók 500 polgárt kérdeztek meg 15 és 65 év között. Mint az a vezetői összefoglalóban többek között olvasható: az országos TV a leghasználtabb média típus, amelyet hétköznap leginkább az esti órákban kapcsolnak be, hétvégén pedig egész nap folyamatosan megy. Az országos médiát többen használják, mint a helyi médiát. Egyedül a nyomtatott sajtó esetében előzi meg a helyi média olvasottsága az országos médiák olvasottságát. A regionális napilap (24 óra) olvasottsága ugyancsak nagyon magas a többi országos napilaphoz képest. Leggyakrabban az emberek az ismerőseiktől tájékozódnak a helyi hírekről, de szívesebben tájékozódnának az internetről vagy a helyi TV-ből. A helyi újságból egyedül az idősebb korosztály szeretne tájékozódni.
A helyi újság bevezetését általában szükségesnek tartják a városlakók. Minél idősebb valaki, annál inkább úgy gondolja, hogy a helyi újság bevezetése fontos lenne. A városi könyvtárat is általában szükséges intézménynek tartják a városlakók, főleg az idősebbek vélekednek így, akik jellemzően többet is olvasnak.
Az országos televíziós csatornákat a megkérdezettek 85%-a használja, míg a helyi televíziókat (bár 77%-uk rendelkezik velük) csak 48%, a helyi nyomtatott sajtót 46%. Az Internet népszerűségét mutatja, hogy a település lakóinak 64%-a használja, méghozzá a használók 90%-a naponta.
A legolvasottabb napilap a 24 Óra regionális lap, amely a helyi hírek iránti magas fokú érdeklődést tükrözi. A megyei napilapot az országos bulvársajtó és az ingyenes országos napilapok követik, amíg a politikai és közéleti napilapok olvasottsága csupán 1-2% körül mozog.
Helyi médiumokon közül az Oroszlány TV és a helyi internetes honlapok kapták a legjobb értékelést. Az Oroszlány TV volt a leghitelesebb és a város lakosság is ezzel érthető el a legjobban. Amíg a helyi internetes honlapokat tartották a leggyorsabbnak, részletes információk átadásra és az információk szelektálásra a legalkalmasabbnak. Továbbá a válaszadók úgy gondolták, hogy ez az utóbbi média típus feltörekvőben van és a fiatalok elérésére különösen alkalmas. A helyi nyomtatott sajtót lassúnak és információ keresésére alkalmatlannak tartották a válaszadók.
A két TV szolgáltató közül az Oroszlány TV ismertsége magasabb és ugyancsak ezzel a csatornával rendelkeznek a legtöbben (51%). Ezenkívül az Oroszlány TV az összes értékelési szempont alapján jobb visszajelzést kapott, mint a Vértes TV. Érdekesség, hogy az Oroszlány TV-t a lakosság negyede, míg a Vértes TV-t több mint fele nem is ismeri. A válaszadó leggyakrabban az ismerősöktől tájékozódnak a helyi hírekről, de legszívesebben az internetről tájékozódnának. Általában a fiatalok és a középkorúak inkább az internetet részesítik előnyben, amíg az idősebbek a helyi TV-t néznék vagy a helyi újságot olvasnák a legszívesebben.
Általában minél fiatalabb valaki, annál jobban kezeli a számítógépet és az internetes honlapokat, továbbá annál inkább előnyben részesíti a minőséget a gyorsasággal szemben. Az idősebbek pedig inkább befolyásolhatóak nyomtatott sajtó által, szívesebben olvasnak, és nagyobb érdeklődést mutatnak a politika iránt.
A válaszadók fele gyakran vesz részt a város kulturális programjain. Ez az arány magasabb a fiatalok körében. A kulturális programok közül a legnépszerűbbek a könnyű zenei koncertek, de az idősebbek legszívesebben színházba járnak. A városi könyvtár támogatottsága igen magas. A válaszadók 68% szerint szükség van ilyen intézményre, és csupán 6%-uk tartja azt feleslegesnek. A 18-29 éves korosztály körében némileg alacsonyabb a könyvtár támogatottsága.
A felmérés teljes anyagát a weboldal VÁROS menüpontjában, „A város lakóinak médiahasználata” pontban tekintheti meg.